søndag 9. november 2014

Blogging i norskfaget


I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan blogg kan være et verktøy i norskundervisninga.


Bilde hentet her
For det første er blogging ganske enkelt og man trenger ikke veldig gode tekniske ferdigheter, for å kunne skrive en blogg. Elevene skriver ikke bare til læreren, så dette kan føre til at elevene gjør en ekstra innsats både med språk og grammatikk. Siden det å kommentere blogginnlegg er helt vanlig, kan bloggingen forenkle bruken av formativ vurdering. Med formativ vurdering menes vurdering som skjer underveis i en læringsprosess. Terskelen kan rett og slett bli lavere for å gi hverandre tilbakemeldinger. Siden blogging er dialogisk, vil elevene skifte mellom å være mottaker og avsender. For mange kan bloggingen være med å motivere til skriving, samtidig som lesetrening følger naturlig med.

Bloggen kan også benyttes som en logg, en oppsummering av timer eller emner, eller som refleksjonsrom. For eksempel kan elevene reflektere over hva de har lært, hva de vil lære mer om eller reflektere rundt helt andre ting, som politikk, aktuelle saker, tema eller hendelser.

Hvis man som lærer starter blogging med elevene, er det viktig at man tenker gjennom prosessen på forhånd. Skal det være kun for elevene. Altså en lukket gruppe for lærerne og elevene, eller en åpen blogg. Velger man en åpen blogg, bør denne være anonym. I tillegg bør/må bloggen ha et visst faglig aspekt. Foreldre bør også informeres, med en pedagogisk begrunnelse for bloggingen. Jeg har ingen erfaring med blogging blant elever, men jeg har observert at mange ungdommer blogger. Det må jo bety at det er en viss interesse for dette blant ungdommene. Hvorfor ikke prøve!!

Man kan jo begynne med en lukket blogg. Enkelte kan også skrive sammen, hvis det virker skummelt å publisere eget arbeid.


Kilde:
Harboe, L. (2010). noRskbokA.no: Digitale verktøy i norskfaget. 2.utg. Oslo. Universitetsforlaget.

4 kommentarer:

  1. Gode, overbevisende argumenter for bruk av blogg i undervisninga. Jeg liker særlig det første avsnittet om dialog og formativ vurdering.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blogg er jo dialogisk. Dette åpner for store muligheter for bruk av formativ vurdering.

      Slett
  2. Gode tanker rundt bruk av blogging i norskfaget! Og det er nok slik du sier: hvorfor ikke prøve?? Blogg kan være knyttet til norskfaget, men også til andre fag. Eller kanskje møter vi oftest blogger som er knyttet til selve personen (altså private blogger)? Kan disse bloggene også være en kilde til kunnskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at private blogger helt klart kan være kilde til kunnskap. Man kan jo ha blogger basert på for eksempel hobbyer eller fritidsaktiviteter. Likevel tenker jeg at en blogg i regi av skolen, bør være mest mulig faglig, der det er satt kriteriene til bloggingen. Elevene kan jo ha private blogger i tillegg, som de (og foreldrene) styrer over.

      Slett