I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan
blogg kan være et verktøy i norskundervisninga.
Bilde hentet her |
For det første er blogging ganske enkelt og man
trenger ikke veldig gode tekniske ferdigheter, for å kunne skrive en blogg.
Elevene skriver ikke bare til læreren, så dette kan føre til at elevene gjør en
ekstra innsats både med språk og grammatikk. Siden det å kommentere
blogginnlegg er helt vanlig, kan bloggingen forenkle bruken av formativ
vurdering. Med formativ vurdering menes vurdering som skjer underveis i en
læringsprosess. Terskelen kan rett og slett bli lavere for å gi hverandre
tilbakemeldinger. Siden blogging er dialogisk, vil elevene skifte mellom å være
mottaker og avsender. For mange kan bloggingen være med å motivere til
skriving, samtidig som lesetrening følger naturlig med.
Bloggen kan også benyttes som en logg, en
oppsummering av timer eller emner, eller som refleksjonsrom. For eksempel kan
elevene reflektere over hva de har lært, hva de vil lære mer om eller
reflektere rundt helt andre ting, som politikk, aktuelle saker, tema eller
hendelser.
Hvis man som lærer starter blogging med elevene, er
det viktig at man tenker gjennom prosessen på forhånd. Skal det være kun for
elevene. Altså en lukket gruppe for lærerne og elevene, eller en åpen blogg.
Velger man en åpen blogg, bør denne være anonym. I tillegg bør/må bloggen ha et
visst faglig aspekt. Foreldre bør også informeres, med en pedagogisk
begrunnelse for bloggingen. Jeg har ingen erfaring med blogging blant elever,
men jeg har observert at mange ungdommer blogger. Det må jo bety at det er en
viss interesse for dette blant ungdommene. Hvorfor ikke prøve!!
Man kan jo begynne med en lukket blogg. Enkelte kan
også skrive sammen, hvis det virker skummelt å publisere eget arbeid.
Kilde:
Harboe, L. (2010). noRskbokA.no: Digitale verktøy i norskfaget. 2.utg. Oslo.
Universitetsforlaget.
Gode, overbevisende argumenter for bruk av blogg i undervisninga. Jeg liker særlig det første avsnittet om dialog og formativ vurdering.
SvarSlettBlogg er jo dialogisk. Dette åpner for store muligheter for bruk av formativ vurdering.
SlettGode tanker rundt bruk av blogging i norskfaget! Og det er nok slik du sier: hvorfor ikke prøve?? Blogg kan være knyttet til norskfaget, men også til andre fag. Eller kanskje møter vi oftest blogger som er knyttet til selve personen (altså private blogger)? Kan disse bloggene også være en kilde til kunnskap?
SvarSlettJeg tenker at private blogger helt klart kan være kilde til kunnskap. Man kan jo ha blogger basert på for eksempel hobbyer eller fritidsaktiviteter. Likevel tenker jeg at en blogg i regi av skolen, bør være mest mulig faglig, der det er satt kriteriene til bloggingen. Elevene kan jo ha private blogger i tillegg, som de (og foreldrene) styrer over.
Slett