søndag 5. oktober 2014

Interaktiv tavle – En ny «revolusjon» i klasserommet


Akkurat som krittavla i sin tid var en teknologi som endret undervisninga, er interaktiv tavle(IAT) på full fart inn i klasserommene og bidrar til nye endringer. Likevel viser det seg at mange lærere mangler kompetanse om IAT og bruker den på samme måte som den vanlige krittavle (Wølner, 2013).

Interaktiv tavle kan være et godt verktøy for å vekke elevenes interesse og motivasjon.  Jeg har selv opplevd  en elev sitte time etter time og stirre tomt ut i lufta. Når den interaktive tavla kom på, våknet blikket og interessen ble rettet mot tavla. IAT gir utrolig mange muligheter. Elevene kan blant annet være med å streke under, flytte, forstørre, gjemme, sammenligne og mye mer.


IAT kan blant annet benyttes til:
- lek og øvelser med bokstaver og ord.
 (Kilde: Senter for IKT i utdanningen)
 
 
 
 - skriftforming.
(Kilde: SMARTskole1, you tube.com)
 
                                 
- arbeidsoppgaver fra nettsider, blant annet Salaby og nettstedene til en del læreverk.

(Kilde: Gydendal.no, Salaby)


 
 
 
 
 


 

Når det på så mange klasserom er investert i dette hjelpemiddelet, må målet være at lærer tilegner seg kompetansen som må til for å utnytte alle mulighetene verktøyet gir. Dette kan bidra til en dialogisk og interaktiv undervisning, som bringer frem refleksjon med visuelle hjelpemidler og utforskende aktivitet for læring.

 
Kilder:
Gydendal.no, Salaby. Lokalisert på: http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=8440 
SMARTskole1, you tube.com. Lokalisert på : http://i.ytimg.com/vi/73H9UsLZPRw/hqdefault.jpg 
 Wølner, T.A. 2013. Interaktive tavler i skolen. Oslo, Cappellen Damm Akademiske

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar