Når elevene skriver på
PC, slipper de å bruke all energien sin på å forme bokstaver. Elevene kan ha
større fokus på innholdet. På PC får også skrivebokstaver samme form som
lesebokstaver. Dette kan være med å synliggjøre sammenhengen mellom lesing og
skriving(Trageton, 2010).
(Foto: Bettina Brinkmann/MAXPPP)
|
En annen fordel med å
bruke skriving i begynneropplæringa, er at elevene tidlig blir kjent med PC som
digitalt hjelpemiddel. I kunnskapsløftet er digitale ferdigheter en av fem grunnleggende
ferdigheter, som skal inn i alle fag og er integrert i kompetansemålene. De
fire andre grunnleggende ferdighetene som er vektlagt er: Muntlig, skriftlig,
regning og engelsk.
Under digitale
ferdigheter i norsk står det: «Digitale ferdigheter i
norsk er å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente og
behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster og kommunisere med
andre.»(Utdanningsdirektoratet)
For at elevene etter hvert skal mestre de digitale ferdighetene, er det
viktig at læreren drar inn forskjellige digitale hjelpemidler der det passer og
er naturlig. Digitale hjelpemidler må bli en vanlig del av undervisningen, i
stede for noe man benytter som belønning for god arbeid.
Kilder:
Bettina Brinkmann/MAXPPP. Lokalisert på http://www.tv2.no/a/3613428
Trageton, A. 2010. Skriv på PC - Lær å lese. Stord. Pedlex norsk skoleinformasjon
Det er et viktig poeng i det du sier, at lesing kanskje vektlegges litt for mye i forhold til skriving.
SvarSlettÅ lære seg å lese og å skrive er viktig, og de aller fleste elevene ønsker å lære seg nettopp det når de kommer til skolen, g da tenker jeg de må få oppleve å gjøre nettopp dette ;) Jeg er litt fan av å bruke PC som skriveredskap på de minste trinnene, der mange kanskje sliter med å skrive. For det er ikke det at de ikke kan skape en tekst fordi om de ikke mestrer håndskrift!:)
SvarSlettOverbevisende argumentert (med Trageton) om at å skrive seg til lesing vil fungere bedre enn det omvendte for mange unger.
SvarSlettInteressant tanke å bruke pc i begynneropplæringa! Det høres jo logisk ut at mye energi går med til å forme bokstaver, og det skjer mye med den motoriske utviklingen hos barn bare i løpet av et år. Det er nødvendigvis ikke snakk om et "enten/eller, men en bør kanskje tenke "både/og".
SvarSlettTakk for gode tilbakemeldinger. Kristin har et godt poeng....ikke enten eller, men både og.
SvarSlett