søndag 26. oktober 2014

Plakatmakeri

Da har jeg sittet noen (mange) timer for å lære meg med programmet Scribus. Scribus er et program hvor man kan lage plakater.



De først timene jeg knotet inne i programmet, tenkte jeg: "Dette kommer jeg aldri til å lære meg..". Men så viste det seg etter hvert at programmet er, som mange andre programmer, ganske enkelt bare man knekker brukerkoden. Trikser er vel å ha god tid og en stor porsjon tålmodighet, når man skal sette seg inn i nye programmer ;)

For å vise et eksempel har jeg startet på en plakat med bilder fra et tidligere innlegg her på bloggen, Tur til Soløyvannet.





En slik plakat gjør seg bra i klasserommet og kan samtidig være med motivere elevene. Siden programmet er litt komplisert å sette seg inn i, ville jeg ikke satt de minste elevene til å jobbe i Scrinus. Likevel viser det seg ofte at man ikke trenger undervurdere de små håpefulle. På de minste trinnene, kan man lage plakat sammen. For eksempel kan det være en del av en stasjon, under stasjonsarbeid. Hvis elevene blir kjent med programmene allerede fra de er veldig små, kan terskelen for å lære programmet selv senere, bli mindre. På eldre elever kan programmet benyttes for eksempel som en del av kunst og håndverk undervisningen. Hvis elevene får ta bilder selv og etterpå lage en plakat med bildene, får de dekt flere av målene for digitale verktøy innenfor kunst og håndverksfaget.

4 kommentarer:

  1. Interessant at du tenker å bruke Scribus i forbindelse med kunst og håndverk. Det kan sikkert gi elevene en ekstra motivasjon for læring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. I tillegg kan man bruke andre programmer enn Scribus til plakatmakeri.

      Slett
  2. Mye klokt i dette innlegget: At det å lære seg nytt krever innsats og tålmodighet, man skal ikke undervurdere elevene, plakater kan brukes til dokumentasjon av læring, for eksempel til å presentere produkter i kunst & håndverk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding Thomas. Plakatlaging kan være både gøy og motiverende for elevene.

      Slett